no-img
آیت الله سید علی محقق داماد

فقه نکاح - 1397/01/20 اختلاف زوجین در مورد دخول - آیت الله سید علی محقق داماد


pic
آیت الله سید علی محقق داماد
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

MP3
فقه نکاح – ۱۳۹۷/۰۱/۲۰ اختلاف زوجین در مورد دخول
mp3
۲۰ , فروردین , ۱۳۹۷
10 مگابایت

فقه نکاح – ۱۳۹۷/۰۱/۲۰ اختلاف زوجین در مورد دخول


پخش زنده صوت درس + دریافت صوت و تقریر درس

پخش زنده صوت درس:

 

 

متن تقریر درس: ↓↓↓

موضوع: کتاب النکاح/المهر /شروط ادای تمام مهریه

خلاصه

در ادامه بحث از مسأله هفدهم در این جلسه ضمن بررسی ادامه شبهات وارد در مسأله، بررسی صور مختلف اختلافات زوجین در مسأله مهریه آغاز میگردد.

زمینه

گفتگو در این بود که تمام المهر دائر مدار دخول است. مفهوم این کلام این است که قبل الدخول هر گونه ارتباطی کفایت برای اثبات مهر کفایت نمی‌کند. روایات متعدّدی دالّ بر این موضوع بود که بررسی شد. در مقابل این روایات شبهاتی مطرح شد که دو شبهه را تمام کردیم.

شبهه سوم بر اساس روایات متعدّدی است که اگر مرد، زن را به حجره برد و زمینه دخول آماده شد، پرداخت تمام مهر لازم است. در بررسی این روایات به این نتیجه رسیدیم که روایات مذکور ناظر به مقام اثبات و مربوط به دعاوی و حکم حاکم است و به هیچ وجه در مقام ثبوت و واقع امر تغییری ایجاد نمی‌کند. در حقیقت اگر جایی مرد ادّعا ‌کند که دخول واقع نشده است ولی زن ادّعای خلاف ‌کند، قاضی در صورتی که نتواند به علم برسد، با توجه به شواهد و قرائن حکم می‌نماید. اشاره کردیم که این صرف حدس و گمان نیست، بلکه این موضوع از خود روایت برداشت می‌شود.

از جمله از معتبره ابی‌بصیر که می‌فرماید:

( ۲۷۱۹۸ ) ۱ – محمد بن یعقوب ، عن عده من أصحابنا ، عن سهل بن زیاد ، ( عن ابن محبوب )، عن ابن رئاب ، عن أبی بصیر قال : قلت لأبی عبد الله ( علیه السلام ) : الرجل یتزوج المرأه فیرخی علیها وعلیه الستر ویغلق الباب ثم یطلقها ، فتسئل المرأه هل أتاک ؟ فتقول : ما أتانی ، ویسئل هو هل أتیتها ؟ فیقول : لم آتها ؟ فقال : لا یصدقان ، وذلک أنها ترید أن تدفع العده عن نفسها ، ویرید هو أن یدفع المهر عن نفسه یعنی إذا کانا متهمین.[۱]

از خود این روایت استفاده می‌شود که در هر صورت اگر دخول واقع نشده است، مهر کامل لازم نیست و این روایت به هر دو جهت روایت دلالت دارد. بر اساس این روایت، از یک جهت به ادّعای زن و مرد ترتیب اثر داده نمی‌شود. از جهت دیگر تأکید بر این است که اگر واقاع نشده است همان نصف مهر لازم است.

از اینجا معنای روایت دیگری دانسته می‌شود و مشخص است که اشکال بعضی از علما به اینکه این روایت غموض دارد، محلی از اعراب ندارد. در این روایت می‌خوانیم:

( ۲۷۱۹۶ ) ۷ – وعنه ، عن محمد بن عبد الله بن زراره ومحمد وأحمد ابنی الحسن بن علی ، عن الحسن بن علی ، عن عبد الله بن بکیر ، عن زراره ، عن أبی جعفر ( علیه السلام ) ، أنه أراد أن یتزوج قال : فکره ذلک أبی فمضیت وتزوجتها حتى إذا کان بعد ذلک زرتها فنظرت فلم أر ما یعجبنی، فقمت لانصرف فبادرتنی القائمه الباب لتغلقه ، فقلت : لا تغلقیه لک الذی تریدین ، فلما رجعت إلى أبی فأخبرته بالامر کیف کان ، فقال : إنه لیس لها علیک إلا النصف یعنی نصف المهر ، وقال : إنک تزوجتها فی ساعه حاره .[۲]

بعضی از علما می‌گویند این روایت غموض دارد. چون از یک طرف می‌فرماید «لک الذی تریدین» و از طرف دیگر می‌فرماید «لیس لها علیک الا النصف». اما واقع این است که غموضی در این روایت نیست؛ چون کلام دوم از امام باقر(ع) مربوط به مقام ثبوت است، اما کلام اول از امام صادق(ع) ممکن است از روی تقیه یا از روی بخشش و کرامت امام(ع) باشد.[۳]

بنابراین مقدّمات موجب تمام المهر نیست و ملاک «دخول و الوقاع و الایلاج» است.

بررسی اختلافات حقوقی مرتبط با مهریه

در ادامه متن مسأله تا آخر مسائل این فصل مربوط به اختلاف در این مسأله است. در این مسائل باید در نظر داشت که این مسائل بر اساس قواعد باب قضا مطرح می‌شود. قواعدی که به صورت عام تمام موارد اختلافی را بیان می‌کنند.

برای نمونه یکی از مسائل عمده در باب قضا، تشخیص مدّعی و منکر است. خصوصا که در بعضی از موارد، مسأله پیچیده است و تشخیص مدّعی و منکر بسیار مشکل می‌شود. اگر چه فقها ملاکات مختلفی در این باب مطرح نموده‌اند و گفته‌اند منکر موافق با اصل است؛ اما دربرخی دعاوی همین مسأله هم چندان روشن نیست.

مسائلی که از اینجا به بعد تا انتهای این فصل مطرح می‌شود، برای بررسی همین مسائل است.

در ادامه متن تحریر می‌فرماید:

«وإذا اختلف الزوجان بعد ما طلّقها فادّعت وقوع المواقعه و أنکرها فالقول قوله بیمینه ، وله أن یدفع الیمین عن نفسه بإقامه البینه على العدم إن أمکن ، کما إذا ادعت المواقعه قبلا وکانت بکرا وعنده بینه على بقاء بکارتها .»

در اینجا مورد اختلاف مواقعه و عدم مواقعه است و پرداخت نیم یا تمام مهریه، مترتّب بر این موضوع است. البته مرد می‌تواند بیّنه بر عدم دخول اقامه کند.

اینجا فقط یک بحث می‌ماند که ما گفتیم که نفس خلوت، اماره بر دخول است. آیا در اینجا می‌توان بر اساس بحثی که قبل اشاره کردیم حکم کنیم؟ بعضی در اینجا گفته‌اند که اینجا از باب «تقدیم الظاهر علی النصّ» است. ایشان می‌گوید:

«المقام الثانی: مقام الإثبات، وکون الخلوه أماره على الدخول: وقد عرفت ذهاب جماعه من قدماء الأصحاب إلیه، ففی الواقع هذا من قبیل تقدیم الظاهر على النصّ، ولا سیّما إذا طال الزمان، مثلا کانت الخلوه تجدّد کلّ یوم أثناء شهر، أو أکثر، ولا سیّما إذا کان الزوجان شابّین، ولم یکن هناک مانع من المواقعه، کوجود عیب فی الزوج أو الزوجه، ففی الواقع هذا هو الدلیل الأوّل على هذا القول.»[۴]

اما باید در نظر داشت که ما اینجا بحثی در نصّ نداریم و بحث در تقدیم ظاهر بر اصل است. البته اگر این موضوع به اختلاف کشید، حاکم می‌تواند بر اساس ظاهر حکم کند. روایاتی که خواندیم هم شاهد بر همین موضوع است.

در وسائل ذیل روایتی از ابن ابی‌عمیر که مضمون آن با روایات قبل یکی است از ابن ابی عمیر نقل می‌کند:

«قال ابن أبی عمیر : اختلف الحدیث فی أن لها المهر کملا ، وبعضهم قال : نصف المهر ، وإنما معنى ذلک أن الوالی إنما یحکم بالظاهر إذا أغلق الباب وأرخى الستر وجب المهر ، وإنما هذا علیها إذا علمت أنه لم یمسها فلیس لها فیما بینها وبین الله إلا نصف المهر ، ونقل الشیخ ذلک أیضا ، ثم قال : وهذا وجه حسن ، ونحن إنما أوجبنا نصف المهر مع العلم بعدم الدخول ، ومع التمکن من معرفه ذلک ، فأما مع ارتفاع العلم فالقول ما قاله ابن أبی عمیر .» [۵]

همانطور که پیش‌تر تذکر دادیم حکم حاکم وضعیت واقع را تغییر نمی‌کند. حتی اگر حاکم بر اساس ظاهر حکم کند که تمام المهر لازم است، ولی در واقع مسأله اینگونه دخول واقع نشده باشد، این مهر برای زن حلال نیست.

و صلّی الله علی سیّدنا محمّد و آله الطاهرین


[۱] . وسائل، ج۲۱، ص۳۲۵٫
[۲] . وسائل، ج۲۱، ص۳۲۳٫
[۳] . اقول: این امکان هم هست که منظور از «لک الذی تریدین» کنایه از مهریه باشد که به صورت کلّی توسط امام صادق(ع) بیان شده است و میزان دقیق آن را امام باقر(ع) تعیین می‌نمایند.
[۴] . انوار الفقاهه، مکارم شیرازی، ج۳، ذیل مسأله.
[۵] . وسائل الشیعه، ج۲۱، ص۳۲۱و ۳۲۲٫


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *