no-img
آیت الله سید علی محقق داماد

فقه نکاح - 1396/12/13 مهر در وفات قبل از دخول - آیت الله سید علی محقق داماد


pic
آیت الله سید علی محقق داماد
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

MP3
فقه نکاح – ۱۳۹۶/۱۲/۱۳ مهر در وفات قبل از دخول
mp3
۱۳ , اسفند , ۱۳۹۶
10 مگابایت

فقه نکاح – ۱۳۹۶/۱۲/۱۳ مهر در وفات قبل از دخول


پخش زنده صوت درس + دریافت صوت و تقریر درس

پخش زنده صوت درس:

 

 

متن تقریر درس: ↓↓↓

موضوع: کتاب النکاح/المهر /وضعیت مهر قبل الدخول

 

خلاصه

بحث اصلی در این جلسه به بررسی سه دسته از روایات وارد شده ذیل مسأله چهاردهم اختصاص دارد.

اشاره

در این مسأله این موضوع مطرح شد که اگر طلاق واقع نشد، بلکه زوج یا زوجه فوت کرد وضعیت مهر قبل الدخول چه خواهد شد؟ آیا باید تمام المهر پرداخت شود یا نصف المهر؟ در جلسه گذشته عباراتی را به نقل از صاحب جواهر در هر دو قسمت مرگ زوج و زوجه نقل کردیم. از این عبارات شهرت ادّعا می‌شد که بر اساس این شهرت، تنصیف برداشت نمی‌شود بلکه تمام المهر واجب خواهد شد. حال باید مقتضای روایات و قواعد را بررسی نماییم.

بررسی قواعد در مسأله

از نظر استدلال، قول به تمام، مطابق قاعده است. زیرا زن به واسطه عقد مالک تمام العقد شده است. در مسأله ۱۵ می‌خوانیم:

«تملک المرأه الصداق بنفس العقد و تستقر ملکیه تمامه بالدخول فان طلقها قبله‌ عاد إلیه النصف و بقی لها النصف، فلها التصرف فیه بعد العقد بأنواعه، و بعد ما طلقها قبل الدخول کان له نصف ما وقع علیه العقد و لا یستحق من النماء السابق المنفصل شیئا.»[۱]

اینکه نمائات مهر برای زن است، نشانه این است که ملکیت زن در این مدّت تامّ بوده است. البته در مورد طلاق دلیل ثانوی قائم شده است که اگر قبل از دخول طلاق واقع شد، نصف مهر به مرد باز می‌گردد. علاوه بر اینکه در مورد موت گفته می‌شود که موت، ازدواج را به هم نمی‌زند؛ و لذا در باب غسل میّت برای زن یا مردی که محرم است، اولویت ایجاد می‌کند.

بررسی روایات

اما اشکال و کلام در این است که اینجا روایاتی وجود دارد که این روایات چند دسته است.

دسته اول روایات

یک دسته روایات در موت زوج، بر اساس قاعده است که باید تمام مهر را بدهد.

مثل روایت سلیمان بن خالد:

۲۷۲۲۱- ۲۰- مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مَهْزِیَارَ عَنْ أَخِیهِ عَلِیٍّ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَى عَنْ سَمَاعَهَ وَ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمُتَوَفَّى عَنْهَا زَوْجُهَا وَ لَمْ یَدْخُلْ بِهَا- فَقَالَ إِنْ کَانَ فَرَضَ لَهَا مَهْراً فَلَهَا مَهْرُهَا- وَ عَلَیْهَا الْعِدَّهُ وَ لَهَا الْمِیرَاثُ- وَ عِدَّتُهَا أَرْبَعَهُ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً- وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ فَرَضَ لَهَا مَهْراً فَلَیْسَ لَهَا مَهْرٌ- وَ لَهَا الْمِیرَاثُ وَ عَلَیْهَا الْعِدَّهُ.[۲]

مشابه این روایت، روایت حلبی (۲۲ باب ۵۸) است که می‌فرماید:

۲۷۲۲۳- ۲۲- وَ عَنْهُ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: فِی الْمُتَوَفَّى عَنْهَا زَوْجُهَا إِذَا لَمْ یَدْخُلْ بِهَا- إِنْ کَانَ فَرَضَ لَهَا مَهْراً فَلَهَا مَهْرُهَا الَّذِی فَرَضَ لَهَا- وَ لَهَا الْمِیرَاثُ وَ عِدَّتُهَا أَرْبَعَهُ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً- کَعِدَّهِ الَّتِی دُخِلَ بِهَا- وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ فَرَضَ لَهَا مَهْراً فَلَا مَهْرَ لَهَا- وَ عَلَیْهَا الْعِدَّهُ وَ لَهَا الْمِیرَاثُ.[۳]

صاحب وسائل، ذیل این روایت اشاره می‌کند که همین مضمون در دو روایت دیگر از زراره و از ابی‌بصیر نقل شده است.

همچنین این مضمون در روایات ۲۱، ۲۳و ۲۴ باب ۵۸ و ۲ باب ۴۱ مستدرک . بعضی از آقایان روایت نهمی را به اینجا اضافه می کنند: روایت بیهقی از ابن عباس: فسئل عن المرأه یموت عنها زوجها و قد فرض لها صداقا قال لها الصداق و المیراث. ما این روایت را در این بحث به حساب نمی‌آوریم. چرا که اولا ممکن است اینجا بیان خود ابن عباس باشد که برای ما حجیتی ندارد. ثانیا معلوم نیست که فرض مسأله مربوط به قبل الدخول باشد بلکه ممکن است منظور این روایت، متعارف موارد باشد که در متعارف موارد آن زمان، با فاصله کوتاهی پس از عقد دخول صورت می‌گرفت. ضمن اینکه مسأله مربوط به جایی است که در موردش سوال مطرح بوده است و احتمال می‌دهیم که آن سؤال این بوده که پس از فوت مرد آیا میراث هم می‌برد؟! لذا مورد سوال در این روایت مشخص نیست.

باید توجه داشت که تمام این هشت روایت درباره موت زوج است و بحث موت زوجه در هیچکدام از این روایات مطرح نمی‌شود.

در موت زوجه ما بعد از قاعده که دلالت بر تمام المهر می‌کند، روایت خاصی دالّ بر تمام المهر نداریم. البته آیه شریفه که می‌فرماید ﴿و آتوا النساء صدقاتهنّ﴾ یا عموم «اوفوا بالعقود» عموماتی هستند که قابل تخصیصند. آنچه که در روایت منصور بن حازم بود که «انّما ذلک(تنصیف) للمطلّقه» آیا در غیر مطلقه اینگونه نیست؟ ممکن است بگوییم روایت چنین اطلاقی ندارد. بلکه چون سؤال در مورد مرگ مرد بود و سؤال منصور بن حازم هم چنین بود، امام(ع) در پاسخ مسأله را نسبت به موت مرد مطرح نمودند و کاری به موت زن ندارند.

اما اینکه ما الغای خصوصیت کنیم و بگوییم اگر مرد بمیرد حکمش چنین است، پس اگر زن هم از دنیا برود باید حکمش چنان باشد چون از نظر ملاک یکسان است و خصوصیتی در مرد و زن نیست. چون ملاک اینکه در مرد تمام المهر لازم است برای این است که گویی در مهر ازدواج هنوز باقی است و در مرگ زن هم همچنین است. اگر موت سبب بطلان نکاح نمی‌شود و نکاح همچنان باقی است، در مورد زن هم اینچنین است و باید سبب اکمال مهر باشد. و اگر موت سبب انفساخ عقد نکاح است، در هر دو جا باید اینگونه باشد. ولی به نظر می‌رسد که الغای خصوصیت در اینجا کار مشکلی است. اگر ما بدانیم نظر امام(ع) که می‌گوید لها المهر کاملا بر اساس قواعد اینچنینی است، الغای خصوصیت جا دارد. ولی وقتی در آن روایات هیچ علّت یا حکمتی بیان نشد و از این جهت نمی‌دانیم که دلیل حکم چیست؛ بنابراین نسبت به خود روایت تعبّدا قبول می‌کنیم اما چون وجه مسأله روشن نیست، نمی‌توان حکم زن را با اینجا مقایسه کنیم.

دسته دوم روایات

البته در خود روایات، این روایات معارض دارند. یک دسته روایاتی هستند که با همین سؤال و جواب در روایات گذشته درباره موت مهر مطرح شده است که امام(ع) پاسخ می‌دهند نصف مهر لازم است.

این روایات عبارتند از:

۲۷۲۰۲- ۱- مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِینٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا ع فِی الرَّجُلِ یَمُوتُ وَ تَحْتَهُ امْرَأَهٌ لَمْ یَدْخُلْ بِهَا- قَالَ لَهَا نِصْفُ الْمَهْرِ وَ لَهَا الْمِیرَاثُ کَامِلًا- وَ عَلَیْهَا الْعِدَّهُ کَامِلَهً.[۴]

همچنین روایت عبید بن زراره:

۲۷۲۰۵- ۴- وَ بِالْإِسْنَادِ عَنْ عُبَیْدِ بْنِ زُرَارَهَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ امْرَأَهٍ هَلَکَ زَوْجُهَا- وَ لَمْ یَدْخُلْ بِهَا قَالَ لَهَا الْمِیرَاثُ وَ عَلَیْهَا الْعِدَّهُ کَامِلَهً- وَ إِنْ سَمَّى لَهَا مَهْراً فَلَهَا نِصْفُهُ- وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ سَمَّى لَهَا مَهْراً فَلَا شَیْ‌ءَ لَهَا.[۵]

مثل این روایات، روایت ۵، ۶، ۲، ۱۱، ۱۲، ۱۴و ۱۶ باب ۵۸ است. این روایات نه‌گانه در این مضمون مشترکند که «و ان سمّی لها مهرا فله نصفه».

دسته سوم روایات

ولی در مقابل این دو دسته، دسته سومی از روایات مطرح است که مسأله دیگری را مطرح می‌کند که هر کدام از زن و مرد اگر فوت شدند، نصف مهر لازم است. از جمله این روایات، روایت دیگری از عبید بن زراره است که می‌فرماید:

۲۷۲۰۴- ۳- وَ عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ ابْنِ بُکَیْرٍ عَنْ عُبَیْدِ بْنِ زُرَارَهَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَهً وَ لَمْ یَدْخُلْ بِهَا- قَالَ إِنْ هَلَکَتْ أَوْ هَلَکَ أَوْ طَلَّقَهَا فَلَهَا النِّصْفُ- وَ عَلَیْهَا الْعِدَّهُ کَمَلًا وَ لَهَا الْمِیرَاثُ.[۶]

مثل این روایت، روایت ۷ باب ۵۸ از زراره است که می‌فرماید:

۲۷۲۰۸- ۷- وَ عَنْهُ عَنْ أَبِیهِ وَ عَنْ عِدَّهٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ جَمِیعاً عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ زُرَارَهَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَرْأَهِ تَمُوتُ قَبْلَ أَنْ یُدْخَلَ بِهَا- أَوْ یَمُوتُ الزَّوْجُ قَبْلَ أَنْ یَدْخُلَ بِهَا- قَالَ أَیُّهُمَا مَاتَ فَلِلْمَرْأَهِ نِصْفُ مَا فُرِضَ لَهَا- وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ فُرِضَ لَهَا فَلَا مَهْرَ لَهَا.[۷]

مشابه این روایت، روایت ابن أبی یعفور است که می‌فرماید هر کدام که از دنیا رفتند حکم همین گونه است. همچنین روایت عبید بن زراره و فضل بن أبی العباس، یعنی روایت ۹و همچنین روایت ۱۰و ۱۳ هم مانند این روایتند.

حال باید با این اختلاف روایات چه کرد؟ اگر ما باشیم و این روایات باید بگوییم در مورد مرگ زن معارضی وجود ندارد. شش روایت می‌گوید اگر زن مرد، نصف لازم است. و باید بگوییم که مسأله در این مورد روشن است چون این شش روایات در این مورد تامّ الدلاله است و معارضی هم مطرح نیست. اما کلام در موت مرد است که هشت روایت می‌گفت تمام المهر و در مقابل ۱۵ روایت می‌گوید نصف مهر.

حال باید دید این سه دسته روایت را چگونه با هم جمع کرد؟ در بحث جمع، بین اصحاب خیلی مشتّت گفتگو شده است. در قسمت اخیر یعنی روایات شش گانه در مورد موت زن، بعضی قاطعانه گفته‌اند که این روایات معرض عنه اصحاب است و بنابراین حجّت نیست و باید کنار گذاشته شود. بنابراین طبق قاعده یا وجوه الحاقی تمام المهر لازم است. اما وقتی ایشان به موت الرجل می‌رسند این بحث را پیش می‌کشند که چگونه این روایات را جمع کنیم و اشهر و مشهور کدام است و کدام مستحب است و کدام واجب؟ در صورتی که باید گفت که اگر عدم عمل مشهور به این روایات شش گانه در اینجا ضعف ایجاد کند، در آنجا هم باید همین بحث پیش ‌آید. بنابراین باید دید که جمع متصوّر بین روایات در این مسأله چیست که انشاالله به این مسأله در جلسه آینده خواهیم پرداخت.

و صلّی الله علی سیدنا محمّد و آله الطاهرین.


[۱] . تحریر الوسیله؛ ج‌۲، ص: ۳۰۰٫
[۲] . وسائل الشیعه؛ ج‌۲۱، ص: ۳۳۱٫
[۳] . وسائل الشیعه؛ ج‌۲۱، ص: ۳۳۲٫
[۴] . وسائل الشیعه؛ ج‌۲۱، ص: ۳۲۶٫
[۵] . وسائل الشیعه؛ ج‌۲۱، ص: ۳۲۷٫
[۶] . وسائل الشیعه؛ ج‌۲۱، ص: ۳۲۷٫
[۷] . وسائل الشیعه؛ ج‌۲۱، ص: ۳۲۸٫


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *