no-img
آیت الله سید علی محقق داماد

فقه نکاح - 1396/12/08 تفویض تعیین مهر - آیت الله سید علی محقق داماد


pic
آیت الله سید علی محقق داماد
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

MP3
فقه نکاح – ۱۳۹۶/۱۲/۰۸ تفویض تعیین مهر
mp3
۸ , اسفند , ۱۳۹۶
10 مگابایت

فقه نکاح – ۱۳۹۶/۱۲/۰۸ تفویض تعیین مهر


پخش زنده صوت درس + دریافت صوت و تقریر درس

پخش زنده صوت درس:

 

 

متن تقریر درس: ↓↓↓

موضوع: کتاب النکاح/المهر /اندازه مهریه

 

خلاصه

حضرت استاد در این جلسه ضمن به بررسی ادله محدودیت مهریه در صورتی که حکم به دست زن باشد میپردازند. ایشان ضمن اشاره به خلاف قاعده بودن این حکم، دلیل این مسأله را دو روایت مورد استناد فقها در این باب میدانند. در ادامه اجمالا مسأله ۱۳ بررسی میشود.

اشاره

بحث در مسأله دوازدهم بود. اصل مسأله را بررسی کردیم. اما در ادامه اصل مسأله دو فرع مطرح شد. یک فرع این بود که مرد می‌تواند هر مقدار که بخواهد در ناحیه کم و زیاد به شرط اینکه مالیّت داشته باشد مهر قرار دهد. ولی اگر حکم به دست زن باشد، در صورت قلّت به اندازه‌ای که مالیت داشته باشد اشکالی ندارد ولی در ناحیه زیادی، حق بیش از مهر السّنه ندارد.

این مسأله خلاف قاعده است چون بر اساس قواعد شرط، زن این حق را دارد که هر مقدار که خواست به عنوان مهریه تعیین کند. و طبعا این حکم باید به تعبّد مستند باشد.

روایات

در اینجا به دو روایت استناد شده است. یکی از این روایات صحیحه محمّد بن مسلم است که می‌فرماید:

( ۲۷۰۸۵ ) وبالاسناد ، عن الحسن بن محبوب ، عن أبی أیوب ، عن محمد بن مسلم ، عن أبی جعفر ( علیه السلام ) ، فی رجل تزوج امرأه على حکمها أو على حکمه فمات أو ماتت قبل أن یدخل بها ، قال : لها المتعه والمیراث ولا مهر لها ، قلت : فإن طلقها وقد تزوجها على حکمها ؟ قال : إذا طلقها وقد تزوجها على حکمها لم تجاوز حکمها علیه أکثر من وزن خمسمائه درهم فضه مهور نساء رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) .

در ابتدای این روایت بحث از مرگ مطرح است ولی مورد بحث ما این است که در صورت طلاق حکم چه خواهد شد؟ امام(ع) در فرض مرگ مرد، می‌فرماید برای او متعه و میراث است ولی مهر ندارد. اما در ادامه روایت سائل درباره طلاق می‌پرسد. در این فرض امام(ع) می‌فرماید زن بیش حق ندارد بیش از مهر السّنه که ۵۰۰ درهم است اختیار کند.

روایت دیگر، از زراره نقل شده است:

( ۲۷۰۸۴ ) ۱ – محمد بن یعقوب ، عن عده من أصحابنا ، عن سهل بن زیاد ، وعن محمد بن یحیى ، عن أحمد بن محمد جمیعا ، عن ابن محبوب ، عن هشام بن سالم ، عن ( الحسن ) بن زراره ، عن أبیه قال: سألت أبا جعفر (علیه السلام) عن رجل تزوج امرأه على حکمها ؟ قال : لا یجاوز حکمها مهور آل محمد ، اثنتی عشره أوقیه ونشا، وهو وزن خمسمائه درهم من الفضه، قلت: أرأیت إن تزوجها على حکمه ورضیت بذلک؟ قال : فقال : ما حکم من شئ فهو جائز علیها ، قلیلا کان أو کثیرا ، قال: فقلت له: فکیف لم تجز حکمها علیه وأجزت حکمه علیها؟ قال : فقال: لأنه حکمها فلم یکن لها أن تجوز ما سن رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) ، وتزوج علیه نساءه ، فرددتها إلى السنه، ولأنها هی حکمته وجعلت الامر إلیه فی المهر ورضیت بحکمه فی ذلک ، فعلیها أن تقبل حکمه قلیلا کان أو کثیرا .[۱]

در این روایت، سائل و مخاطب امام(ع) زراره است. زراره در موارد زیادی وقتی احکام بیان می‌شود، درباره حکمت این احکام سؤال می‌کند و این شکل مباحث بین امام(ع) و زراره زیاد نقل شده است. من جمله یکی از روایات استصحاب است که زراره درباره علّت حکم هم سؤال می‌کند. یا در روایتی دیگر زراره در باب ارث، مطلبی را از امام(ع) سؤال کرد، و امام(ع) برای پاسخ به سؤال او کتابچه‌ای را برای او آورد و فرمود «هذا کتاب علیّ» است و به این کتاب استناد نمودند.

اما در روایت محلّ بحث ما زراره سؤال می‌کند که چرا حکم مرد را بر زن جایز و مؤثر می‌دانید ولی نسبت به زن، بیش از مهر السنه را مؤثر نمی‌دانید. امام(ع) در مقام پاسخ می‌فرمایند: «لانّه حکّمها فلم تکن لها ….. و أجزت حکم الرجل لأنّها هی حکّمته و جعل الامر الیه فی المهر و رضیت بحکمه فی ذلک فعلیها أن تقبل حکمه قلیلا کان او کثیرا.»

بخش دوم این روایت در متن وسائل نیست ولی در منابع حدیث ذکر شده است. اما جای این سؤال هست که زراره از پاسخ امام(ع) چه چیزی فهمید؟ آیا امام(ع) توضیح اضافه‌ای را مطرح فرمودند که برای زراره قانع کننده باشد یا ذیل هم تکرار بحث قبل است. آنچه ما از این روایت می‌فهمیم، این است که اینجا تکرار کلام اول حضرت است و پاسخ جدیدی ارائه نشده است. اما در هر حال ابهام در معنای ذیل کلام امام(ع)، حجیّت صدر آن را از بین نمی‌برد و می‌توان به صدر روایت تمسّک کرد. در عین حال بحث سندی هم در این روایت مطرح شده است که در جلسه قبل بحث و بررسی شد.

بنابراین هم صدر این روایت و هم روایت محمد بن مسلم می‌تواند دلیل بر این مسأله باشد.

مسأله ۱۳

لو طلق قبل الدخول سقط نصف المهر المسمى وبقی نصفه ، فإن کان دینا علیه ولم یکن قد دفعه برأت ذمته من النصف وإن کان عینا صارت مشترکه بینه وبینها ، ولو کان دفعه إلیها استعاد نصفه إن کان باقیا ، وإن کان تالفا استعاد نصف مثله إن کان مثلیا ونصف قیمته إن کان قیمیا ، وفی حکم التلف نقله إلى الغیر بناقل لازم ، ومع النقل الجائز فالأحوط الرجوع ودفع نصف العین إن طالبها الزوج.

اصل مسأله سیزدهم، مسأله معروفی است که اگر پیش از دخول طلاق واقع شود، تنها پرداخت نیمی از مهر بر مرد واجب می‌شود. بر این مسأله فروعی بار می‌شود: اگر مهر بدهی باشد، نیمی از بدهی باز می‌گردد. اگر عین باشد، نیمی از عین باز می‌گردد. اگر مهر را پیش از دخول پرداخت کرده باشد، اگر عین مهر باقی است نیمی از عین همان را پس می‌گیرد؛ ولی اگر مهر تلف شده است، اگر مثلی باشد نصف مثلش را پس می‌گیرد، و اگر قیمی باشد، نصف قیمتش را پس می‌گیرد. همچنین در حکم تلف است، نقل مال به دیگر به واسطه یک ناقل لازم همچون بیع. که اینجا هم، مانند تلف است و نمی‌توان معامله لازم را به هم زد. اما اگر نقل مال به دیگری به صورت جایز باشد، مثل اینکه به غیر ذی رحم هبه کرده باشد، در این صورت احوط پس گرفتن عین است و نیمی از آن را به زوج پس می‌دهد.

آنچه که مهم است، اصل مسأله است که باید دلیل مسأله را بررسی کنیم. البته فروع مسأله صورت‌های مختلفی است که همگی بر اساس قواعد باب ضمان است که اختصاص به اینجا ندارد. ضمن اینکه هیچ‌کدام از این فروع محلّ بحث و اختلاف نیست؛ مگر فرع آخر که ایشان هم با احتیاط از آن گذشت.

بررسی اقوال علما

اصل این مسأله مورد اجماع فریقین است. دلیل این اجماع هم آیه صریح و روشن قرآن کریم است که می‌فرماید:

﴿وَإِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِیضَهً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَنْ یَعْفُونَ أَوْ یَعْفُوَ الَّذِی بِیَدِهِ عُقْدَهُ النِّکَاحِ وَأَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَلَا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَیْنَکُمْ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ.﴾[۲]

مسّ در این آیه کنایه از دخول است و این آیه صراحتا این مطلب را بیان می‌نماید.

علاوه بر این، روایات متعدّدی در این مسأله وارد شده است. این روایات را صاحب وسائل در باب ۵۱ ابواب المهور(۵۱ – باب أن المهر ینتصف بالطلاق قبل الدخول ویسقط نصفه ویرجع إلى الزوج ویثبت للزوجه النصف) ذکر می‌کند. از جمله روایت اول این باب که می‌فرماید:

( ۲۷۱۶۸ ) ۱ – محمد بن یعقوب ، عن أبی علی الأشعری ، عن محمد بن عبد الجبار ، وعن محمد بن جعفر الرزاز ، عن أیوب بن نوح ، وعن حمید بن زیاد ، عن ابن سماعه جمیعا ، عن صفوان ، عن ابن مسکان ، عن أبی بصیر ، عن أبی عبد الله ( علیه السلام ) قال : إذا طلق الرجل امرأته قبل أن یدخل بها فقد بانت ، ( وتزوج ) إن شاءت من ساعتها ، وإن کان فرض لها مهرا فلها نصف المهر ، وإن لم یکن فرض لها مهرا فلیمتعها .[۳]

در وسائل مشابه این روایت، در همین باب و ابواب دیگر در حدود ده روایت نقل شده است.

البته گاهی ادّعا می‌شود که این روایات متواتر هستند. اما باید در نظر داشت که ما حدّ عددی در باب تواتر نداریم. عمده این است که این تواتر برای ما علم بیاورد. به همین اندازه که یقین کنیم یکی از این روایات از امام(ع) است، برای ثبوت تواتر کافی است. خصوصا که ملاک تواتر یقین است و یقین در اینجا به معنای یقین عرفی است. حتی اگر به یک روایت هم به واسطه قرائنی یقین به وجود بیاید، همین حکم را دارد؛ اگر چه ممکن است لغت تواتر در آنجا نباشد.

اما در عین حال گفته شده است که دو روایت معارض در اینجا هست که نیاز به بررسی دارد و ان‌شاالله در جلسه آینده به بررسی این دو روایت خواهیم پرداخت.

و صلّی الله علی محمّد و آله الطاهرین.


[۱] . وسائل الشیعه؛ ج‌۲۱، ص: ۲۷۸٫
[۲] . بقره، ص۲۳۷٫
[۳] . وسائل الشیعه، ج‌۲۱، ص: ۳۱۴٫


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *