no-img
آیت الله سید علی محقق داماد

فقه ظهار - 1399/08/25 احکام ظهار - کفاره - آیت الله سید علی محقق داماد


pic
آیت الله سید علی محقق داماد
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

MP3
فقه ظهار – ۱۳۹۹/۰۸/۲۵ احکام ظهار – کفاره
mp3
۲۵ , آبان , ۱۳۹۹
10 مگابایت

فقه ظهار – ۱۳۹۹/۰۸/۲۵ احکام ظهار – کفاره


پخش زنده صوت درس + دریافت صوت و تقریر درس

پخش زنده صوت درس:

 

 

متن تقریر درس: ↓↓↓

موضوع: کتاب الطلاق/کتاب الظهار /مظاهره

اشاره

بحث ما در مسأله هفتم بود. در این مسأله درباره نتایج ظهار بحث می‌شود. اشاره کردیم که روایات در باب جایی که شخص بدون ادای کفاره، با مظاهره وطی کند دو دسته است. در برخی از روایات که در جلسه قبل مورد اشاره قرار گرفت، به لزوم دو کفاره حکم شده است و در برخی از روایات نیز ضمن اینکه به گناه بودن وطی پیش از کفاره تصریح می‌کند، اما یک کفاره را واجب می‌داند. جای این سؤال هست که با تعارض این روایات چه کنیم؟

وجوه جمع بین روایات

صاحب مسالک می‌گوید حق این است در تعارض این روایات، روایات قائل به لزوم دو کفاره را حمل بر استحباب کنیم. خصوصا آنکه لسان روایات ایجاب کفاره دوم، لسان استحباب است. چرا که در این روایات، حکم به لزوم کفاره دوم، پس از آن بیان می‌شود که سائل در مسأله کنکاش می‌کند و لذا امام(ع) اینگونه بیان نمودند.

به نظر می‌رسد که این بیان، چندان غریب نباشد؛ ولی در عین حال صاحب جواهر از این بیان، تحاشی می‌کند و آن را قولی شاذ می‌داند که می‌توان قطع به فسادش داشت. البته صاحب جواهر جمع دیگری را هم مطرح می‌کند و بعید نیست که اولی باشد. به این بیان که در این مسأله بخصوص، جهل استثناء شده است. اگر این حکم را نمی‌دانست، کفاره ندارد. حال چه به اصل حکم و چه به اینکه بعد از ظهار حق نزدیکی ندارد. چنین فردی در صورت وطی، کفاره دوم ندارد.

بر این قول، کلام امام باقر(ص) در صحیح محمد بن مسلم (۸ باب ۱۵) دلالت دارد:

۲۸۷۲۳- ۸- وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ (الْحُسَیْنِ) عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی حَمْزَهَ عَنْ حَرِیزٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: الظِّهَارُ لَا یَقَعُ إِلَّا عَلَى الْحِنْثِ- فَإِذَا حَنِثَ فَلَیْسَ لَهُ أَنْ یُوَاقِعَهَا حَتَّى یُکَفِّرَ- فَإِنْ جَهِلَ وَ فَعَلَ فَإِنَّمَا عَلَیْهِ کَفَّارَهٌ وَاحِدَهٌ[۱] .

صاحب جواهر بحث نسیان را نیز مطرح می‌کند و به جاهل ملحق می‌نماید. ایشان می‌فرماید به واسطه عموم روایت رفع، بعید نیست که این دو را به هم ملحق نماییم. بلکه اساسا روایاتی که کفاره دوم را واجب دانسته است، برای شخصی است که مسأله را بداند. این حکم، از بیاناتی همچون «آثم» استفاده می‌شود. اما کسی که اساسا حکم را نمی‌داند و یا فراموش کرده است، طبعا چنین تعبیراتی درباره او صدق نمی‌کند.

این جمع، جمع خوبی است و البته اگر چنین جمعی نبود، می‌شد که همانطور که صاحب مسالک فرموده‌اند، کفاره دوم را حمل بر استحباب نماییم.

فراز بعد

و الأشبه عدم حرمه سائر الاستمتاعات قبل التکفیر[۲] .

در صورت واقع شدن ظهار، تنها وطی حرام خواهد بود و دلیلی بر حرمت سایر استمتاعات نیست و در صورت شک، برائت جاری می‌شود. اما منشأ قول به «و الأشبه»، اختلاف در روایات است.غیر از وطی، سائر استمتاعات اشکالی ندارد. در متن وسیله آمده است:

«و هل یحرم علیه قبل التکفیر غیر الوطی من سایر الاستمتاعات کالقبله و الملامسه، فیه اشکال.»

مرحوم آسید ابوالحسن در این مسأله با تردید، حکم به احتیاط وجوبی می‌کنند. از شیخ و جماعتی نقل شده است که فرموده‌اند: «نعم؛ لأنّه مماسّه لغه». این موارد هم تماس محسوب می‌شود و تماس بالمعنی العام در آیه تحریم شده است. اساسا در لغت، «تماس» به معنای صرف ارتباط است و به واسطه اصاله عدم نقل المعنی و الاشتراک، حکم به این معنا برای این کلمه می‌کنیم. منظور از اصل، استصحاب قهقرایی نیست؛ چرا که دلیلی بر حجیت این نوع از استصحاب نداریم. مرحوم صاحب معالم در ابتدای معالم این مطلب را مطرح نموده است که تبادر برای ما حجت است، در عین آنکه ما باید معانی زمان ائمه را به دست بیاوریم.[۳] علاوه بر این، در ظهار تشبیه به مادر می‌شود و در مورد مادر، این کارها نیز حرام است.

اما مرحوم محقق در شرایع می‌فرماید:

«و هل یحرم علیه ما دون الوطء کالقبله و الملامسه قیل نعم لأنه مماسه و فی‌ه إشکال ینشأ من اختلاف التفسیر (ای المماسه فی الأیه الشریفه).[۴] »

اگر چه مرحوم محقق با عبارت «فیه اشکال» از این مسأله عبور می‌کند اما بعضی از آقایان دیگر بر شیخ صریحا اشکال کرده‌اند که:

«الظاهر أنّ المراد منها فی الآیه الشریفه هو الجماع و المواقعه، و لم یقع فی شی‌ء من روایات الباب حرمه غیره. و التشبیه بالأُمّ لا دلاله فیه على حرمه غیر الوطء، فمقتضى الأصل عدم الحرمه خصوصاً مثل النظر.»[۵]

به نظر ما در این بحث می‌توان به برائت تمسک نمود؛ چرا که دلیل مشخصی برای تحریم نداریم.

مقرر: سیدمرتضی ابطحی

 


[۳] . آقای مجتهد شبستری، وقتی از آلمان برگشت، کتاب «هرمنوتیک، کتاب و سنت» را نوشت و گفت باید در تفسیر متون، به زمان ائمه علیهم السلام بازگردیم نه اینکه حال به چه معنا است. من به ایشان گفتم این مطلب اساسا چیز تازه‌ای نیست. از ابتدای فقه مبنا بر همین بوده است که روایات را بر اساس زمان صدور معنا کنند.


موضوعات :
99-00 , فقه ظهار , ماه آبان

دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *