no-img
آیت الله سید علی محقق داماد

تقریر الاصول جلد 1 - آیت الله سید علی محقق داماد


pic
آیت الله سید علی محقق داماد
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

PDF
تقریر الاصول جلد ۱
pdf
۲۱ , آبان , ۱۴۰۰
3 مگابایت

تقریر الاصول جلد ۱


«تقریر الاصول» یک دوره کامل از مسائل و مباحث استدلالی اصول فقه میباشد که محصول تدریس ایشــان اســت. «تقریر الاصول» در بخش پژوهش و تحقیق مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم آماده انتشار گردید و در چهار جلد تنظیم و تدوین شده است.

کتاب «تقریر الاصول» که به تازگی منتشر شده است در واقع استمرار و بازتابدهندۀ نظــرات اصولی آیت الله محقق داماد بزرگ و جد بزرگوار مؤلف، یعنی حضرت آیت الله حاج شــیخ عبدالکریم حائری (قدس سره) میباشــد و همین جاست که یک ویژگی مشترک در میراث و آثار اصولی این بزرگان مشاهده میشود و در آثار دیگر اعلام قم نیز وجود دارد و آن ویژگی، مفصل نبودن کتابهای اصولی اصولیون مکتب قم است.

کتابهای درر الفوائد حاج شیخ، نهایه الاصول و لمحات الاصول، تهذیب الاصول که تقریــر درسهای آیت الله بروجردی، تهذیب الاصول که تقریر درسهای امام خمینی است و نوشته های امام خمینی دربارۀ تمامی مسائل اصولی و نیز دیگر تقریرها از دروس ایشــان، مانند تنقیح الاصول و معتمد الاصول، المحاضرات ـ مباحث فی اصول فقه ـ تقریر آیت الله طاهری اصفهانی، از درسهای آیت الله محقق داماد و رشحات الاصول، تقریر فرزندشــان از درسهای اصولی ایشان اســت. همگی اینها با رویکرد پرهیز از تفصیل و تطویل تدریس شده و تألیف گردیده اند. رویکرد دیگر اســاتید اصول مکتب قم نیز اینچنین اســت و حضــرات آیات فاضل لنکرانی، مکارم شــیرازی، سبحانی با رویکرد تهذیب، مســائل اصولی را مورد توجه و اهتمام قرار داده اند.

البته نگاه تهذیبی به مسائل مفصل و غیرکاربردی و در نتیجه حذف بعضی از مسائل، منافاتی با گشودن آفاق جدید در دانش اصول فقه ندارد که این میل به افزایش میتواند متأثر از غیرفردی بودن فقه در پی تشکیل نظام حکومتی جمهوری اسلامی ایران باشد و نیز متأثر از تحولات زمان و تطوراتی که در عرصۀ فقه به وجود آمده و طبعا اصول فقه متناسب با خود را میطلبد.



موضوعات :
کتب

دیدگاه ها


2 پاسخ به “تقریر الاصول جلد ۱”

  1. محسن گفت:

    خیلی ممنون
    سایر مجلدات را از کجا دانلود کنیم؟!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *